I
Nordby fik jeg ikke Hyre og gik saa til Sønderho, hvor der dengang var
mange Skibe hjemmehørende, især af mindre Skibe, Galeaser og Skonnerter,
der sejlede paa Nord- og Østersøen, og som almindeligvis var oplagte om
Vinteren i Havne rundt omkring i Landet; det lykkedes mig med Besvær at
faa Hyre som Kok med Skonnert »Ane Kathrine«, Skipper N. Nielsen (senere
Marskandiser i Nordby). Jeg var lille af Vækst, og Kaptajnen mente ikke,
jeg kunde løfte en Gryde; da mine Fordringer angaaende Hyre var smaa,
blev Resultatet, at jeg skulde være Kok i »Ane Kathrine« for en aarlig
Hyre af 20 Daler og selv betale min Rejse til Vejle, hvor Skibet var oplagt.
Midt i Marts Maaned fik jeg Besked om at indfinde mig om Bord; helt lysteligt
var det ikke for mig lille Bondeknold, men man var ikke forvænt, thi jeg
havde været ude at tjene siden mit 8. Aar. Som sagt var der i de Tider
mange Skonnerter og Galeaser hjemmehørende i Nordby og Sønderho; dengang
plejede Skibene at lægge op rundt i danske Havne, naar Efteraaret og Stormene
kom. Mandskabet rejste da hjem og hyggede sig for Vinteren; men naar man
naaede midt i Marts, begyndte man at pakke Kister og Sække, og saa i Slutningen
af Maaneden var der Generalopbrud, og tilbage blev kun gamle Mænd, Kvinder
og Børn. »Nu kommer Storkene«, sagde man overalt i Landet. Storke var
en Fællesbetegnelse for alle Fanøsømænd; maa-ske af den Grund, at de kom
omtrent samtidig med disse velkomne Fugle. Min korte Rejse til Vejle var
allerede en hel Begivenhed, for første Gang kørte jeg med en Dagvogn,
og for første Gang saa jeg og kørte med et Tog; mit første Indtryk fra
Egnen i Nærheden af Vejle prentede sig dybt i min Hukommelse; jeg var
kun vant til at se Hede og flade Landskaber derude i Vestjylland, som
dengang næsten var bloftet for Træ-vækst. Omkring Vejle Fjord var der
høje Bakker og store Skove, et herligt Syn for en lille Bondeknold, som
knapt havde set noget stort højere end vore Gravhøje paa Heden. Kommen
om Bord begyndte straks det daglige Arbejde, som man maatte se hurtigst
muligt at lære, ikke alene at koge den daglige, meget beskedne Mad, men
saa meget andet. Kokken skulde være med til alt, Kokken var alle Mands
Tjener; Hænderne sad løse paa Skafterne den Gang, og Lussinger kunde man
faa fra enhver. Kokken skulde altid have Klø. Vi lastede Korn i Vejle
for Trondhjem og gik, saasnart Ladningen var om Bord, til Søs. Allerede
den første Nat i Søen blev jeg stillet til Roret for at lære Kunsten at
styre; der vankede da adskillige Lussinger til at begynde med, men ellers
lærte jeg det forbavsende hurtigt, og med Hensyn til at kende Kompasset,
som ofte voldte Drenge mange Kvaler, faldt det slet ikke mig besværligt,
og før vi naaede Trondhjem, var jeg fortrolig med Kompasset. Uden for
Trondhjemsfjord fik vi en Storm og fik se Søen i sin Vælde og Skibets
Tumlen i Bølgerne. Jeg tog slet ikke i Betænkning at gaa i Vand til midt
paa Livet, thi Olietøj havde jeg ikke. Antagelig har Kaptajnen set, jeg
ikke var bange for Vand, for han kaldte ad mig og spurgte, om jeg frøs
og sagde: »Du er jo slet ikke søsyg«. Nej, det var jeg ikke, men havde
været det nogle Dage i Forvejen; det fik ingen at vide. Da Stormen havde
lagt sig, sejlede vi ind i Trondhjemsfjord; jeg maabede ved Synet af de
høje Fjælde, hvilket ikke er underligt; thi det kan man godt gøre endnu
trods det, jeg har set adskilligt deraf siden. Da randt et Vers af en
gammel Sang mig i Hu, ret som var Sangen for os.
Skibet blev bygget af skibsbygmester Søren Abrahamsen, Nordby i 1878 til Skibsreder N.H.Svarrer m.fl. i Nordby og solgtes i 1889 til J. N. Jensen m.fl. i Sønderho.
Paa en Rejse fra Buenos
Aires til Kanalen for Ordre med en Ladning bestaaende at 11.000 saltede Huder
og Ca. 32.000 Horn og Hornpils mødtes orkanagtige Storme, som fuldstændigt
ødelagde Skibet. Det besluttedes at gaa i Baadene, hvilket skete 25.
November 1893 paa 450 30' Nord og 70 50' Vest. Besætningen, som bestod
af 7 Mand, blev taget op af Dampskibet ,,Manotis" af Liverpool og senere
landsat i Gibraltar.