Jernbark 603 Tons
Br.
Jembarken HALNAKER ex
ARAUGO var bygget i Dundee 1862 og maalte 603 Tons br. Den blev indkebt
26. Januar 1891 fra Liver-
pool af Aktieselskabet ,,Halnaker", hvis bestyrende Reder var N. H.
Svarrer, Nordby. Det havde en Besaetning paa 14 Mand og kunde laste ca.
1000 Tons. Ferer var Kaptajn Thomas Nielsen. Fru Kaptajn Nielsen var sammen
med seks af Bømene med paa Halnaker's ferste Rejse. Anna Nielsen
skrev Dagbog, fra hvilken citeres:
,,Denne Rejse gik fra
London til Brisbane i Australien med en Ladning Stykgods, derefter fra Raine
Island, en lille ø ud for Nordestkysten af Australien, med en Ladning
Guano til Hamburg.
1891 den 11. April,
Lørdag Emd. afgik fra London. Lodsen gik fra os Soendag Morgen og
Slæbedamperen samme Emd. ved Dungeness, saa nu er vi paa vores lange
Rejse, Vejret godt og god Vind, men meget flov, og ingen af os maerkede
til nogen Søsyge. Af Boemene var denne Rejse om Bord: Marie, Cathrine,
Anna, Thomas, Kirstine og Niels. Hele denne Uge stadig godt Vejr, afvekslende
med Modvind og Stille, Land i Sigte hver Dag, som var Englands Sydkyst.Start
Point var det sidste Land, vi saa af England, og det var den 16. April 1891.
Søndag den 17.
April: I Dag staerk Bisest, saa vi alle maa holde os nede i Kahytten, Skibet
slingrer og arbejder meget. Marie og Cathrine
lidt sesyge, men de andre Boern leger og synger og er nok saa. glade, og
de maerker ikke til Soesygen.
Den 20. April: God Vind med hoj Soe og Slingring, men nu er Soesygen ovre.
Den 21. April har vi
alle vaeret paa Daekket og set efter medgaaende Sejiere; ja, det var dejligt
at komme paa Daekket igen og faa frisk Luft.
Den 24. April var det
min Fodselsdag. Stewarden havde lavet en Julekage, Chokolade kogte jeg selv
paa Maskinen (et Petroleumsapparat), saa vi havde det helt gemytligt den
Dag.
Den 26. April saa vi
0en Madeiras heje, stejie Klipper, som rejste sig stolt af det store Ocean;
ja, det var underligt at taenke sig, at der findes saadan paa Havet. @ Her
er det et dejiigt Klima, ikke for varmt, men meget behageligt. Her havde
vi flere medgaaende Sejiere, men vi sejiede fra dem allesammen, signalerede
med en norsk Bark, stadig godt Vejr, og Boernene alle raske. Varmen tiltager
staerk.
Fredag den 15. Maj om Morgenen kom der et stort engelsk Skib sejiende imod os og signaliserede, at han manglede Proviant (Bred). Hans Baad kom langs Siden af os, 2. Styrmand var med i Baaden, han hoerte hjemme i Koebenhavn. Ja, underligt nok, at vi kan faa Beseg af Landsmaend ude midt paa Atlanterhavet; han havde ikke vaeret hjemme i 9 Aar, han glaedede sig ved Boemene, og lille Niels havde han paa Armen. Skibet hed ,,Maini Bahn". Der var 27 Mand om Bord, og det skulde til London. Samme Aften passerede vi Ekvator, og da havde vi stort Morskab om Bord; de, der ikke havde vaeret paa sydlig Bredde for, altsaa ikke havde passeret /Ekvator, skulde give noget ud eller ,,hoense", som det hed, og det var jo alle Boemene og mig samt Here af Mandskabet. De, som havde vaeret her foer, var da udklaedt, een, som skulde forestille Neptun, og de andre hans Tjenere, og een, som var hans Kone, kom med et stort Barn paa Armen. Alle kom ned i Kahytten, Boemene var oppe allesammen, og vi morede os alle godt, da de spillede god Komedie; jeg fik hurtig en Bolle Punch lavet til dem, saa vi slap fri for at blive doebt, men de af Mandskabet, som ikke havde passeret far, blev indsmurt i Sod og Fedt og barberet og klippet, derefter badet i en stor Ballie Vand, saa der var en farlig Stoej, men alt gik dejiigt og ordentligt til. Herefter hver Dag godt Vejr, dog megen Slingring, men det er vi nu vant"-
Den 23. Maj saa vi en
Damper, som sejiede hjemefter; det var en hel uforventet Storhed at se Dampere
her, og alle Mand var ogsaa paa Daekket
at se efter den; maaske ogsaa nogle i deres stille Tanker sendte en Hilsen
med hjem.
Den 30. Maj om Aftenen
saa vi en medgaaende Sejier, og naeste Dag signaliserede vi med ham; det
var en norsk Bark, som kom fra Newcastle og skulde til Java. @ Han var 51
Dage ude, og vi var 49 Dage, fik stormfuldt Vejr om Aftenen, og den 2. Juni
kunde vi ikke se ham mere. @ Vi havde nu Storm og megen So, saa der var
megen Slingring, men der var dog ingen af os sosyge, men kedeligt er det
dog med daarligt Vejr at vaere inde i Kahytten. Boemene var alle glade og
raske, de maerkede ikke til, at det var Storm. Lille Niels vokser godt og
er rask. Han har nu 4 Tander og kravler rundt i hele Kahytten.
Den 13. Juni meget hej So og Slingring, men vi befandt os alle godt.
Den 14. Juni bizeste
det en haard Storm og Modvind, saa Skibet laa for smaa Sejl og tumlede forfaerdeligt
omkring og tog meget Vand over, og vi fik ogsaa en hel Del Vand ned i Kahytten.
Den 15. Juni lidt bedre
Vejr, saa vi atter kom lidt fremad, meget koldt med Sne og Hagi, saa vi
maatte til at fyre i Kakkelovnen, saa det blev lidt
behageligt i Kahytten.
Den 20. Juni fik vi
atter en svser Storm, men dog ikke saa slemt med Slingring som sidste Gang,
passerede nogle 0er, som hed Marion, nseste Dag bedre Vejr og god Vind,
saa Skibet Laber god Fart, som vi alle glaeder os ved.
Den 24. Juni passerede
0er, som hed Croset 0erne, men der er en lang Vej at sejie endnu. Min Mand
siger, at det skal gaa godt, naar vi kan
gore det i 40 Dage til. At taenke sig at sejie her saa mange Dage endnu
i saadant daarligt Vejr, men hvem Gud vil bevare er uden Fare.
Den 4. Juli meget Slingring
og efter min Mands Sigende Udsigt til megen Storm. Barometret staar meget
lavt, saa det jo ikke er saa ran at taenke paa.
Den 5. Juli megen Slingring
og Storm, men vi var dog alle oppe, og Boernene var glade og raske; de kan
nu alle godt taale Seen.
Den 6. Juli gik det
lidt bedre.
Den 7. Juli. I Dag er
det vor 11 Aars Bryllupsdag og min Fars Foedselsdag, og vi har ogsaa rigtig
behageligt Vejr, eftersom vi har vaeret vant til
daarligt Vejr i lang Tid, saa det var en hel Hejtid, at vi alle kunde sidde
nogenlunde rolig ved Bordet og spise; de andre Dage slingrede Maden ud
baade af Terrinen og af Tallerkener, saa det var naesten ikke til at sidde
ved Bordet og spise.
Den 8. Juli: Paent Vejr,
og Skibet sejier rask, saa det vil da korte paa Vejen.
Søndag den 19.
Juli: Fik Sydkysten af Tasmanien i Sigte, den var meget hoj og klippefuld,
men vi har stadig godt Vejr, og alle er raske.
Den 21. Juli fik vi
Stille med Byger, Lyn og Torden, som var meget uhyggelig paa Soen.
Den 26. Juli fik vi
en svaer Storm med megen Slingring og meget Vand over, men vi havde det
jo godt nede i Kahytten.
Den 28. Juli fik vi
Lods om Bord, og den 29. Juli ankom vi til Brisbane efter 110 Dages Rejse.
Alt vel. Brisbane er en koen By, og vi fik mange Venner blandt Danske, som
boede der, var ofte i Besoeg paa Landet og morede os alle godt; Boernene
var alle glade ved den dejiige Koeretur, ligeledes Besoeg af dem om Bord,
saa Tiden gik hurtig for os.
Den 18. August blev
vor lille Niels syg og doede den 19. af Krampe. Vi havde Doktor til ham,
men Tiden havde jo vaeret omme; det var haardt
at miste ham. Han blev begravet den 20. August 1891.
Den 28. August afsejiede
vi fra Brisbane til Raine Island, havde god Vind og ,,Alt vel", kun
savnede vi vor lille Niels.
Den 10. Sept. ankom
vi til Raine Island, hvor vi gjorde fast til en Boeje. Det er blot en lille
By, som ligger i Torres Straedet, kun 4 Mil stor, og
der var ikke andre Folk som de, der udskibede Guano, som vi ogsaa skulde
lastes med.
Den 15. Sept. begyndte vi at laste, men der var saadan en Stev med den Last,
at det ikke var til at vaere i Kahytten. Koebmanden havde et Hus, som ikke
blev afbenyttet i denne Tid, saa han bed os til at komme i Land og bo der,
indtil Skibet var faerdig med at laste. Vi havde det godt der, og Boernene
var ude at sarnie Fugleaeg hver Dag, saa vi fik allesammen saa mange, som
vi kunde spise. Boernene morede sig godt, var hver Dag nede ved Stranden
at sarnie Koral, Snegle og Konkylier samt for at fiske.
Den 3. Oktober kom vi
igen om Bord, og den 4. Okt. afsejiede vi.Torres Straedet passeredes den
28. Oktober, og man anieb St. Helena for
Proviant den 22. Januar 1892.
Den 14. Februar 1892
fedte jeg en Datter. Skibet befandt sig da i Nord Atlanten paa 40,19 N.
Brd. og 28,3 V. Lgd.
Den 27. Marts ankom
vi til Falmouth efter 173 Dages Rejse fra Raine Island. I Falmouth fik vi
Ordre om at sejie til Hamburg. Dover pas-
seredes den 8. April, og vi ankom til Hamburg den 14. April 1892. "
Her slutter Fru Kaptajn
Nielsens Dagbog. I Hamburg blev den lille Pige, der var foedt i Nordatlanten,
doebt Laura Atlanti Nielsen
af en norsk Praest, og kort efter rejste Fru Nielsen med alle Boemene hjem
til Fanoe.
Paa Halnaker's anden
Rejse havde Kaptajn Nielsen ikke Familien med. Skibet afsejiede fra Hamburg
13. Juni 1892 med en Ladning
Stykgods til Rio de Janeiro. Herfra gik Rejsen til Pemambuco, Philadelphia
og New York, hvortil man ankom 19. Februar 1893.
Nu havde Kaptajn Nielsen bestemt sig til igen at tage sin Familie om Bord,
hvorfor Fru Nielsen med Bemene Marie, Cathrine, Anna,
Thomas, Kirstine og Atlanti, der kun var 1 Aar, begav sig ud paa den lange,
yderst besvserlige Rejse fra Fane til Amerika.
Mellem Fane og Esbjerg var der Istransport den Vinter. Overfarten til Esbjerg
foregik fra ,,Batteriet", en Pynt ca. 1 km norden for
Nordby. Man blev i Baad bragt fra Stranden ud om Bord i Dampfaergen og med
den over til Esbjerg.
Overfarten fra Esbjerg til Parkeston skete med en af D. F. D. S. Baade og
fra Parkeston til Glasgow med Jernbane.
I Glasgow kom Familien efter 3 Dages Hotelophold om Bord i Skibet, der skulde
fore den til New York. Det var et seldre Passager-
skib, og da det var midt om Vinteren, var Rejsen meget stormfuld og meget
besvaerlig, isser for Fru Nielsen, som havde alle Boemene
at tage Vare paa. Men alle Besvaerligheder var som blest bort, da man lykkelig
og vel ankom til New York, hvor Kaptajn Nielsen stod
og tog imod dem paa Kajen.
Halnaker's tredie Rejse
gik til Brisbane i Australien med Petroleum i Drums fra New York. Afsejiingen
fandt Sted 7. April, og
Skibet ankom til Brisbane 21. Juli 1893 efter 105 Dages Rejse. Fru Kaptajn
Nielsens Dagbog fra denne Rejse er desvaerre bortkommet.
Efter Udlosning i Brisbane afsejiede Halnaker til Sydney og ankom 8 Dage
senere med Havari efter en Rejse med daarligt Vejr.
Vaterstaget var sprunget og Bovsprydet gaaet tabt. I Sydney lastedes stykgods
til Carolineme (0en Yap), hvorfra man fik en Ladning
kopra til europæisk Havn til en Fragt af 50 Mark pr. Ton. Afskibeen
af Ladningen var en Købmand, der gik under Navnet d'Kew
eller de Kew.
Halnaker afsejlede fra Yap 24. December, kort efter at Fru Kapajn Nielsens
kun ti Dage gamie Datter var doed og begravet. Hun
var blevet opkaldt efter en af Kopra-øeme og navngivet Daisierheran.
Anjer i Sundastraedet passeredes 17. Januar 1894. Tre Maaneder senere anloeb
man St. Helena for frisk Proviant, og 30. April ankom
Skibet efter 127 Dages Rejse til Lissabon for Ordrer. Man blev omgaaende
dirigeret til Hamburg for Losning, og hertil ankom Skibet
10. Maj 1894. Herfra rejste Familien hjem til Fanø.
Halnaker's fjerde og
sidste Rejse gik til det indiske Ocean og Stillehavet. 13. August 1894 afsejiede
Skibet fra Hamburg med Stykgods
il Tamatave, Madagascar. Hertil ankom man 28. November med 107 Dage i Seen.
Den efterfelgende Ballastrejse til Sydney tog 47
Dage med Ankomst 8. Marts. Her lastedes Stykgods til Ponape og fap i Ø-gruppen
Carolineme. Det meste Stykgods blev losset paa Ponape, hvor der blev taget
lalv Last, ca. 500 Tons Kopra, for Rejsen den 14. Juli fortsattes.
Den 21. Juni indtraf
daarligt Vejr med Storm, der varede 36 Tiner.Paa Grund af Taage og Regn
havde man i 5 Dage ikke kunnet foretage Observationer. Efter Bestikket skulde
Skibet den 1. Juni have udsejiet Distancen til Yap, hvorfor man styrede
vestover or smaa Sejl.
Den 27. Juni Kl. 1,00 om Morgenen, medens Skibet laa for smaa sejl og i
hej Soe, hoertes Brasnding forude. Alle Mand kom hurtigt paa Daekket, og
man forsegte at halse rundt. Skibet faldt ogsaa 10 Streger af, men stødte
paa et Koralrev. Et Par Minutter efter stod let fast midt i Brsendingen.
Høje Seer væltede ind over Skibet og sønderslog alt
opstaaende. Kahytten og Agterlasten fyldtes straks med Vand.
Med stort Besvaer fik
man Redningsbaaden sat ud, og hele Besætlingen kom i den med Undtagelse
af Stewarden, Niels Redgaard
ra Fane, der blev skyllet over Bord og omkom. Redningsbaaden blev af Seen
kastet gennem Brsendingen ind i smult Vand, og nu var Kaptajnen, begge Styrmsend,
hele Mandskabet og en Passager, ialt 12 Mand, forelebig i god Behold. Saa
snart det gryede af Dag, kom en hel Del Indfedte roende i deres Kanoer ud
til Redningsbaaden og til Skibet. Disse Kanaker var halwilde og fjendtlige
over for de Skibbrudne, og da en Passager, en tysk Skolelserer, yderligere
fortalte, at de Indfedte her var Kannibaler, hjalp det ikke paa Humeret,
Folkene havde ingen saerlig Lyst til at komme i Land.
De Indfoedte stjal alt
fra de Skibbrudne, selv noget af deres sparsomme Paaklaedning, og Kaptajn
Nielsen maatte aflevere sin Viel-
sesring. Skibet blev selvfelgelig plyndret for alt muligt, deriblandt en
Del Spiritus, saa Situationen begyndte at blive ret farlig. I 3 Dage stod
Plyndringen paa, og i den Tid levede de Skibbrudne af Kokosnedder, som de
i Nattens Mulm og Merke samlede i Skoven. Man besluttede nu at slippe bort
fra 0en, der hed Federsta, til 0en Yap. Man samlede Kokosnedder og skjulte
dem i Baaden, hvor man ogsaa havde skjult lidt Bred, for at Kanakeme ikke
skulde faa fat i det. De Indfedte blev stadig mere fjendtlige, de rev Tejet
af Kroppen paa de Skibbrudne og truede aabenlyst med deres Lyst til at sede
dem. Man bestemte sig til snarest muligt at forsege en Flugt. Imidlertid
havde Kaptajn Nielsen fundet paa at true de Indfedte med, at Kaptajn d'Kew
fra Yap, som af og til besegte den for at opkebe Kopra, vilde straffe dem
haardt, saafremt de Skibbrudne led Overlast, og denne Trusel lod til at
virke.
En moerk Nat naaede
Sefolkene bort fra 0en. Provianten bestod af Kokosnedder, Broed og lidt
Vand. Efter 44 Timers Ro-
ning ankom man til Yap i meget udmattet Tilstand og naesten uden Klaeder
paa Kroppen. Det var 1. Juli 1895.
Efter Ankomsten til Yap fik alle en god Pleje, 6 Dage senere gik Rejsen
videre til Manila.
Halnaker's Vaerdi ved
Forliset var opgjort til 80.000 Kr., medens Assurancesummen udgjorde 70.000
Kr. Vraget solgtes senere for
477 Dollars. Forliset skete ved Pugeiup, en 0 i Mackenzie Gruppen, der ligger
Nordest for Yap paa 10 N. Brd. og 140 0. Lgd.