Jernfuldskib 1039 Tons
Br.
Den 4. April 1892 ankom
Skibet til Leith fra Pisagua med Sal-peter og afsejlede derfra 15. Maj med
Ankomst til København 18. Maj. På Rejsen herefter anløb
Skibet Københavns Red 24. Juli lastet med Træ bestemt til Algoa
Bay. 27. Juli passeredes Helsingør, og efter 82 Dages Rejse fra Helsingør
kunde Serapis lade sine Ankre falde ved Port Elizabeth den 15. Oktober.
Næste Rejse gik fra Rangoon til Flensburg. Også i 1896 var Skibet
i Rangoon, denne Gang fra Middlesbrough. I Burma lastedes Ris til Rio de
Janeiro, hvortil man nåede 14. August 1896. Så fulgte nogle
Rejser på Vestkysten af Sydamerika og Australien. I Maj 1900 indtoges
Stykgodslast i New York til Saigon, og derefter gik Serapis til Sydney N.
5. W. for at laste til Liverpool. I 1902 måtte Skibet anløbe
Singapore den 21. Juli på Rejse fra Bangkok til Pisco. Årsagen
var Sygdom blandt Mandskabet. Først den 12. December ankom man til
Pisco og skiftede derfra til Callao.
Næste Dag rapporterede 2. Styrmand, at Stormasten var begyndt at arbejde sig løs. Kaptajnen gik omgående til Vejrs for at undersøge Masten og fandt, at den arbejdede, når Skibet rullede, og at flere øjer i Splidsningerne i Store Røjlrig var knækket. Frivagten blev straks kaldt på Dækket, og Skibet blev lagt for Styrbords Halse med alle Stagsejl sat for at støtte det mest muligt. Storrøjl og Bramræer firedes ned. 2. Styrmand blev derefter sendt op for at undersøge Masten og fandt, at denne var revnet.
Natten holdtes gående. Næste Dag blev Storrøjl og Bramræerne rigget ned, og under Arbejdet hermed ramte en af Ræerne Bramstangen så hårdt, at den knækkede tilligemed Salingshornene. Som Følge af Skibets hårde Rulning i Søen var Arbejdet både vanskeligt og farligt, men der skete heldigvis ingen Ulykker. Ved en fornyet Undersøgelse af den havarerede Stormast viste det sig, at Revnen var blevet større. Kaptajnen besluttede nu at afholde Skibsråd, idet han fandt det uforsvarligt at fortsætte Rejsen til Algoa Bay med den havarerede Rigning. Man bestemte derfor at søge nærmeste Havn for Reparation, inden en ny Storm kunde bryde løs. Den nærmeste Havn var Port Louis, Mauritius, og hertil ankom Barken den 23. August 1904. Her fik Skibet nu fortaget de nødvendige Reparationer, og Serapis "ar først klar til Afsejling den 8. November, 20 Dage efter ankom man til Algoa Bay.
Fra Algoa Bay gik Rejsen
til Melbourne og tilbage til Algoa Bay igen. Også den følgende
Rejse gik til Australien, denne Gang til Newcastle N. 5. W., hvor der lastedes
Kul til Eten i Peru. Herfra gik man til Payta og indtog Ladning til Antwerpen,
hvortil Skibet ankom efter 122 Dages rejse den 5. maj 1906. I august samme
år solgtes Serapis til Italien. Den ophuggedes i Genua 1912.
Den 24. Juli havde Serapis
atter en svær Storm og arbejdede tungt i den høje Tværsø.
Dagen efter observeredes, at Storrigningen havde begyndt at begive sig. Ved
nærmere Undersøgelse viste det sig, at Røstjernet til
agterste Mersebardun var brækket ca. 1 Fod over Dækket, og man
skiftede da straks Mersebardunen til det næste Røstjem. Vinden
var nu aftagende, og Skibet sejlede for Vejret. Den 2. August skete imidlertid
et nyt Uheld, idet det viste sig, at det Styrbords Pumperør til Lasten
var brækket 1 Fod over Dækket.