Wilhilmine
Jernfuldrigger 788 Tons
Br.
Jemfuldriggeren
WILHELMINE, der var på 877 Tons br., blev bygget 1875 i Bremen og indkøbtes
til Fanø 15. November 1890 for 138.000 Rmk. fra Hamburg-Firmaet Oetling
Gebrijder. Den tilhørte ,,Rederiet Wilhelmine A/S", hvis korresponderende
Reder var P. N. Winther. Skibet, der senere blev omrigget til Bark, førtes
af Kaptajnerne P. M. Oldefar, M. J. Lauridsen og J. Warrer. Ankommet til Melbourne
den 29. Marts 1892 fra Antwerpen fortsattes Rejsen til Lyttleton på New
Zealand, hvorfra Wilhelmine afsejlede til London 13. Juli 1892. Rejsen til England
varede 101 Dage. 23. December afgik Skibet fra Gravesend til Algoa Bay og videre
til Bangkok, som nåedes 13. Juni 1894. I Bangkok lastedes Ris til Rio
de Janeiro, hvortil man ankom efter 110 Dages Rejse. 10. December 1894 afsejlede
Wilhelmine fra Rio de Janeiro til New Zealand og brugte 72 Dage til Bluff Harbour,
hvor Skibet ankom 12. Februar 1894. Fra Bluff Harbour gik Rejsen til London,
hvor man var tilbage 1. August 1894 efter 106 Dages Sejlads.
I Februar 1906, da Barken
var på Rejse fra Molukkerne til Amsterdam, måtte man søge
ind til Cape Town den 12. Februar, da Mandskabet var meget medtaget af Ben
Ben. Sejladsen kunde dog fortsættes 21. Februar.
Efter at have udlosset
en Kornladning i Southampton i Begyndelsen af August 1908, sejlede Skibet
til Hamburg, hvor det solgtes for 1525 Pund Sterling til samme Firma, som
man i sin Tid havde købt det af.
Efter
Ankomst til Cette fra Junin, Vestkysten, i Februar 1900 måtte Kaptajn
Oldefar fratræde på Grund af Sygdom, og Skibets mangeårige
1. Styrmand, M. J. Lauridsen, overtog Førerposten. Den 13. Maj 1900 afsejledes
fra Marseille til Madagaskar, og man ankom til Tamatave 13. August. Derefter
var Anløbshavnene Mananzary, Port Louis, Apia, Tonga Tabu, Bremen og
Hamburg, som man nåede 17. August 1901. Her indtog man nu en Ladning Stykgods
til Port Natal, hvortil Fragten var 1300 Pund Sterling. På denne Udrejse
led Wilhelmine et betydeligt Havari på Rigningen.
Fra Port Natal fortsattes
til Newcastle N. 5. W., hvor Skibet i Tiden fra 24. April til 22. Maj 1902
lastede Kul til Guayaquil. Efter denne Rejse indtoges Last til Hamburg via
Falmouth. Det blev en lang og besværlig Hjemrejse, som varede 156 Dage.
I Falmouth måtte
man landsætte såvel Kaptajn som 1 Styrmand på Grund af Sygdom,
og Kaptajn Warrer fra Nordby rejste til Falmouth for at føre Skibet
til Hamburg. På en senere Tur fra Melbourne til Faimouth mødte
man hårdt Vejr og fik i en Storm Kahytsdør, Skot samt Både
m. m. knust af en Brådsø.